با حضور معاونین اداره کل استاندارد کرمانشاه تحقق یافت:

افتتاح واحدهای آزمایشگاهی که موفق به اخذ گواهی‌نامه تأیید صلاحیت ISO/IEC ۱۷۰۲۵ شدند

به مناسبت نهم ژوئن روز "جهانی تایید صلاحیت" و همزمان با مراسم افتتاح ۱۲۶ نهاد ارزیابی انطباق در کشور، چهار واحد آزمایشگاهی از این تعداد امروز در استان کرمانشاه افتتاح شد.

به مناسبت نهم ژوئن روز “جهانی تایید صلاحیت” و همزمان با مراسم افتتاح ۱۲۶ نهاد ارزیابی انطباق در کشور، چهار واحد آزمایشگاهی از این تعداد امروز در استان کرمانشاه افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، با حضور مدیران و معاونین اداره کل استاندارد کرمانشاه و به نمایندگی از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، امروز چهار واحد آزمایشگاهی با دامنه‌های مختلف افتتاح شد.
در اولین بازدید که با حضور دکتر محمد محمدنژاد معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد کرمانشاه و مهندس لعیا جمشیدی رئیس اداره تایید صلاحیت و سیستم‌های مدیریت کیفیت انجام شد از خط تولید و آزمایشگاه شرکت دانش‌بنیان پویانیرو (دامنه برق و الکترونیک) بازديد و افتتاح شد.
مهندس لادن فراهانی مدیر آزمایشگاه شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو درخصوص این واحد آزمایشگاهی اظهارداشت: این آزمایشگاه‌ بعنوان آزمایشگاه مرجع ۱۷۰۲۵ در ایران و کاملترین آزمایشگاه در زمینه تولید هادی های هوایی و همچنین کاملترین آزمایشگاه در زمینه انجام دو تست مهم در منطقه خلیج فارس می‌باشد.
فراهانی با بیان اینکه تمامی تست‌های واجبی که برای هادی های هوایی نیاز است صفر تا صد در آزمایشگاه شرکت دانش‌بنیان پویانیرو انجام می‌شود تصریح کرد: اندازه‌گیری استحکام سیم، اندازه‌گیری مقاومت سیم که مهمترین پارامتر برای جلوگیری از هدررفت انرژی است در این آزمایشگاه انجام می‌شود.
وی افزود: همچنین تست OTDR یا بازتاب سنج نوری که برای آزمایش سالم بودن کابل فیبر نوری به کار می رود که می تواند اتلاف اتصال را بررسی، طول را اندازه گیری و عیوب را پیدا کند، همچنین اندازه‌گیری استحکام نهایی کل سیم و همینطور تست های رپ کینگ جهت نشان دادن نرمی و تردی فولاد و آلومینیوم در این آزمایشگاه انجام می‌شود.
مدیر آزمایشگاه شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو بیان داشت: تمامی سیم های تولیدی در این واحد آزمایشگاهی دارای تاییدیه توانیر هستند و این واحد ۷۲ گواهینامه مختلف جهت تولید انواع سیم از شرکت توانیر دارد.

در ادامه با حضور مدیران و معاونین اداره کل استاندارد کرمانشاه از آزمایشگاه سازه آزمای پارسیان با دامنه (مصالح ساختمانی) بازدید بعمل آمد و افتتاح شد.
مهندس عرفان امیری کارشناس صنایع ساختمانی سازمان ملی استاندارد درخصوص آزمایشگاه سازه آزمای پارسیان اظهارداشت: این آزمایشگاه موفق به دریافت گواهینامه ۱۷۰۲۵ از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران شده است.
امیری افزود: عملا آزمایشگاه‌هایی حق اظهار نظر درمورد کیفیت کالا و خدمات را دارند که از سازمان ملی استاندارد موفق به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایران شوند و همکار سازمان ملی استاندارد به حساب آیند.
وی با بیان اینکه صلاحیت آزمایشگاه‌ها منوط به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایران است گفت: آزمایشگاه سازه آزمای پارسیان در سال گذشته موفق به دریافت این گواهینامه در زمینه کنترل فرآورده‌ بتن آماده و سنگدانه های مورد مصرف در بتن شده است که که صلاحیت آن از سوی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران تایید شده است.
امیری تصریح کرد: واحدهایی که نیازمند اظهار نظر استاندارد در خصوص کیفیت این دو فرآورده‌ باشند می‌توانند از پتانسیل این آزمایشگاه استفاده کنند.
کارشناس صنایع ساختمانی سازمان ملی استاندارد استان کرمانشاه در پایان بیان کرد: شرایط آزمایشگاه‌هایی که موفق به دریافت گواهینامه ۱۷۰۲۵ می‌شوند قدری سختگیرانه است و باید الزاماتی را بر اساس استانداردهای ملی رعایت کنند که پس از ارزیابی و ممیزی که از سوی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران صورت می‌گیرد نواقص موجود به آزمایشگاه اعلام و پس از رفع آنها و در صورت صلاحدید و انطباق با شرایط و مقررات موجود گواهینامه آن‌ها صادر می‌شود.

در آخرین بازدید امروز که با حضور دکتر محمد محمدنژاد معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد کرمانشاه و مهندس لعیا جمشیدی رئیس اداره تایید صلاحیت و سیستم‌های مدیریت کیفیت انجام شد آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی با دامنه (صنایع غذایی و کشاورزی) افتتاح گردید.
دکتر علی براتی هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه رازی و رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی درخصوص این واحد آزمایشگاهی اظهارداشت: گواهینامه ۱۷۰۲۵ یک استاندارد بین‌المللی برای آزمایشگاه‌هایی است که قرار است معتمد محیط‌زیست و اداره استاندارد باشند.
براتی افزود: برای انجام آنالیز و خدمات‌دهی در سراسر کشور این آزمایشگاه بر اساس یکسری دستورالعمل که ISO/IEC17025 نامیده می‌شود شرایطی را از نظر تجهیزات فنی و امکانات بیان می‌کند و تعدادی ممیزی تعریف می نماید که در صورت احراز شرایط این گواهینامه از طرف مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به آنها اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه این آزمایشگاه حدود دو سال پیش اقدام به ثبت‌نام برای دریافت این گواهینامه نمود گفت: در این فاصله مقدمات مورد نیاز را در حوزه‌های مختلف فراهم کردیم، در حوزه مواد غذایی از جمله (آنالیز فلزات سنگین بوسیله دستگاه جذب اتمی، تعیین نسبیت اسیدهای چرب موجود در نمونه‌های شیر خوراکی، آنالیز عسل و تعیین آفلاتوکسین در نمونه‌های شیر خوراکی) که بحمدالله بعد از حدود دو سال با تلاش همکاران توانستیم موفق به دریافت این گواهینامه شویم.

نویسنده: #الهه_فرهادی