معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان:

امسال ۲۸ پرونده قتل در کرمانشاه منجر به سازش شد

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه از سازش در ۲۸ پرونده قتل در کرمانشاه از ابتدای سال جاری تاکنون خبرداد.

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه از سازش در ۲۸ پرونده قتل در کرمانشاه از ابتدای سال جاری تاکنون خبرداد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، یزدان فلاحی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری که به همت بسیج رسانه ناحیه کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اهم برنامه های این معاونت اظهار کرد: عملیاتی کردن و تحقق برنامه های ابلاغی در چارچوب سند تحول قضایی از اولویت های کاری است.
فلاحی افزود: تشکیل و تقویت کانون‌های داوری و مؤسسات میانجیگری و استفاده از ظرفیت آنها، استفاده از داوران حرفه‌ای، پیگیری توسعه بیشتر ستاد صبر و استفاده از صلح یاران با انعقاد قرارداد با ارگان‌های مختلف و… از جمله برنامه های دوره جدید معاونت توسعه حل اختلاف دادگستری استان خواهد بود.
وی با اشاره به تلاش برای رسیدگی سریعتر به پرونده های موجود در شورای حل اختلاف استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹۴ هزارو ۱۸۲ پرونده در کل استان به این شورا ارجاع شد که با احتساب ۵ هزارو ۲۶۲ پرونده از قبل ۹۰ هزارو ۵۸۸ فقره از این پرونده‌ها مختومه و منجر به صدور رأی نهایی شده است.
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان افزود: در شهرستان کرمانشاه نیز از ابتدای امسال تاکنون ۴۴ هزارو ۲۵۲ پرونده به شعب شورای حل اختلاف وارد شده است که با احتساب ۲ هزارو ۵۴۵ پرونده موجود از قبل در شوراهای حل اختلافات ۴۳ هزارو ۵۵۲ فقره از این پرونده‌ها مختومه گردیده و نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از پرونده‌ها در خود شهرستان کرمانشاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
فلاحی اظهارداشت: ۳۴/۹۷ درصد از پرونده‌های وارده به شعب شورای حل اختلاف کل استان و ۳۵/۳۸ درصد از پرونده‌های وارده به شعب شورای حل اختلاف شهرستان کرمانشاه منجر به سازش و مصالحه شده است که تلاش می‌کنیم این رقم در سال آینده به ۴۰ درصد افزایش یابد.
فلاحی با بیان اینکه طی سال جاری اقدامات مؤثری هم برای اجرای صلح و سازش در پرونده های قتل در استان انجام گرفته افزود: در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸ فقره پرونده قتل در استان منجر به صلح و سازش شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص تعداد شعب شورای حل اختلاف در استان کرمانشاه گفت: در کل استان کرمانشاه ۸۴ شعبه رأیی، ۲۵ شعبه صلحی، ۲۴ شعبه اجرای احکام، ۲۸ شعبه روستایی و ۴ شعبه هم در زندان ها است که جمعا ۶۷۸ نفر در آنها مشغول به خدمت‌رسانی هستند.
فلاحی افزود: در شهرستان کرمانشاه نیز جمعا ۵۹ شعبه حل اختلاف شامل ۴۳ شعبه رأیی، ۵ شعبه صلحی، ۶ شعبه اجرای احکام، ۴ شعبه روستایی و یک شعبه در زندان داریم.
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان درخصوص راه اندازی شعب تخصصی در این شورا گفت: طی چندسال اخیر یکی از رویکردهای مهم این معاونت راه اندازی شعب تخصصی برای حوزه هایی است که بیشترین فراوانی پرونده را در شعب شورای حل اختلاف استان دارند.
فلاحی با بیان اینکه تاکنون چندین مجوز راه‌اندازی شعب تخصصی شورای حل اختلاف در استان اخذ شده اعلام کرد: در هفته جاری شعبه ویژه حل اختلاف در زندان مرکزی کرمانشاه و شعبه شورای حل اختلاف ویژه عشایر استان افتتاح گردید.
وی هدف از تشکیل شعبه ویژه حل اختلاف در زندان مرکزی کرمانشاه را حل اختلاف، ایجاد صلح و سازش، رضایت و بخشایش بین طرفین عنوان کردو گفت: زندانیانی که دسترسی به بیرون ندارند و از امکاناتی که دیگران در بیرون از زندان دسترسی دارند محروم هستند مشکلاتشان در داخل زندان و توسط این شعبه ویژه رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.
فلاحی گفت: کاهش جمعیت کیفری در زندان از نتایج مهم و مثبت شعب ویژه حل اختلاف در زندان است و از طرفی موجب کاهش ورودی پرونده به دادگستری خواهد شد.
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان درخصوص ایجاد شعبه شورای حل اختلاف ویژه عشایر نیز گفت: این شعبه بصورت تخصصی مربوط به پرونده های عشایری در جهت خدمت به این جامعه ارزشمند راه‌اندازی شده است.
فلاحی با اشاره به تعداد قضاتی که شورای حل اختلاف بعنوان قاضی رأی صادر می‌کنند را در کل استان ۶۹ نفر و در شهرستان کرمانشاه ۲۷ قاضی عنوان نمود.
وی تعداد دبیران و ستادی های کل استان را به ترتیب ۱۲۰ و ۷۵ نفر اعلام کرد و افزود: در شهرستان کرمانشاه نیز ۱۷۳ نفر بعنوان رئیس و عضو فعالیت دارند و ۵۵ نفر بعنوان دبیر و ۴۵ نفر ستادی فعالیت دارند.
فلاحی کارکنان شاغل در شعب شورای حل اختلاف در کل استان را ۶۷۸ نفر شامل ۵۹۷ نفر شاغل در شعب شهری و ۸۱ نفر در شعب روستایی عنوان کرد و گفت: این تعداد در شهرستان کرمانشاه شامل فعالیت ۲۷۷ نفر می‌باشد.
معاون  توسعه حل اختلاف دادگستری استان اظهارکرد: در حال حاضر در کل استان یک هزارو ۷۴۲ نفر فعالیت دارند که با تعاملی که با مساجد استان داریم پيش‌بينی می‌شود این رقم افزایش یابد.
فلاحی تعداد داوران حرفه‌ای استان را ۵ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون برای برگزاری آزمون‌ها شش فراخوان داده‌ایم.
وی درخصوص قبول شدگان آزمون میانجی‌گری گفت: ۵۹ نفر در آزمون میانجی‌گری و ۶ نفر در آزمون داوری دوره قبل  و ۷۱ نفر در آزمون میانجی‌گری و ۱۰۶ نفر در آزمون داوری که اخیرأ برگزار شد پذیرفته شدند.
این مسؤول ادامه داد: با توجه به اینکه که بحث مصالحه و سازش یکی از شاخص‌های ۶ گانه سند تحول قضایی است مبتنی بر آموزه‌های دینی و ایجاد سازش و افزایش سرمایه اجتماعی بین جامعه در معاونت توسعه حل اختلاف اقدام به تأسیس ستاد صبر کرد.
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه در پایان گفت: در این راستا اقدام به شناسایی افرادی مؤثر و ذی‌نفوذ در بین مردم نمودیم و براساس آیین‌نامه شرایط قانونی احراز شد و منجر به صدور ابلاغ صلح‌یاری برای این افراد شد که مهمترین وظیفه آن‌ها مشارکت در حل و فصل دعاوی مردم است و تقریبا در تمامی مساجد، بقاع متبرکه و امکان خاص اقدام به تشکیل این ستادهای صبر شده که توفیقات زیادی در این زمینه حاصل شده است.