مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه:

باید فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در جامعه ترویج شود/ اجرای طرح درختکاری در استان عزم همگانی می‌طلبد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی که امسال با شعار "منابع طبیعی، با مشارکت مردم و برای مردم" نامگذاری شده است پیش بینی می‌شود تا یک میلیون اصله نهال توزیع و در سطح استان کاشته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی که امسال با شعار “منابع طبیعی، با مشارکت مردم و برای مردم” نامگذاری شده است پیش بینی می‌شود تا یک میلیون اصله نهال توزیع و در سطح استان کاشته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، ان‌شاءاله کولانی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی (۱۵ تا ۲۱ اسفندماه) از اجرای طرح ملی کاشت و تولید یک میلیارد درخت در کشور خبرداد و اظهارداشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب، اگر هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.

کولانی افزود: قرار است طی مدت ۴ سال یک میلیارد درخت یعنی سالی ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور کاشته شود که البته این درخت‌ها فقط گونه‌های جنگلی و مختص به منابع طبیعی نیست و به چهار دسته گونه‌های جنگلی، درختان میوه‌دار، فضای سبز و زراعت چوب تقسیم می‌شود.

کولانی با اشاره به سهم ۳۶ میلیونی استان در مدت زمان چهار سال از اهمیت این موضوع سخن گفت و افزود: حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست و باید فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در جامعه ترویج شود و برای اجرای این طرح هم باید با همکاری همه جانبه تمام آحاد جامعه در استان بتوانیم آن را به سرمنزل مقصود برسانیم.

وی از مزایای این طرح به افزایش پوشش گیاهی، افزایش میزان نفوذ پذیری آبهای سطحی، جلوگیری از وقوع سیلاب­ های مخرب، تقویت سفره‌های آب زیر زمینی، ممانعت از ایجاد و گسترش ریزگردها و جلوگیری از گرم شدن کره زمین از طریق ترسیب کربن اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود‌‌: با توجه به اینکه رهبر انقلاب به موضوع درخت و درختکاری اهمیت زیادی می دهند و در اسفند سال گذشته نیز با کاشت سه نهال این موضوع را نشان دادند که اگر هر ایرانی بتواند در سال سه اصله نهال بکارد به هدف‌گذاری یک میلیارد در طی چهار سال دست خواهیم یافت.

کولانی گفت: در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در سطح کشور طی چند ماه اخیر بیش از سه میلیون اصله نهال در استان کاشته شده است که بیش از میزان تعهد (۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله) بوده است و با برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می‌شود تا پایان امسال این تعداد به پنج میلیون اصله افزایش پیدا کند.

کولانی ادامه داد: امسال ظرفیت تولید نهال در نهالستان های دولتی استان را به ۱۰۰ درصد رسانده‌ایم و از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده کرده ایم تا برای اجرای تحقق تعهدات استان در جهت اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور به مشکل نخوریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه تصریح کرد: تمامی اطلاعات فرآیند تولید نهال تولید شده در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شامل نوع گونه، تعداد نهال و شیوه کشت در سامانه تولید و کاشت درخت موسوم به “ساتک” ثبت شده است.

کولانی در ادامه با بیان اینکه جزو استان هایی هستیم که اجرای طرح کاداستر اراضی ملی در آنها تقریبا به اتمام رسیده افزود: طرح کاداستر در سطح ۹۹.۵۴ درصد عرصه های منابع طبیعی استان اجرایی شده و کمتر از نیم درصد عرصه های منابع طبیعی استان به دلیل داشتن معارض و داشتن مشکلات حقوقی باقی مانده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در پایان با بیان اینکه مجموعه منابع طبیعی استان از نظر سرعت در پاسخگویی به استعلامات جایگاه نخست کشور را داراست اظهار کرد: میانگین پاسخگویی به استعلامات در مجموعه منابع طبیعی استان ۲.۲ روز است و با دومین استان از نظر سرعت پاسخگویی ۱۵ روز اختلاف داریم همچنین از نظر عملکرد در جایگاه چهارم کشوری قرار داریم.

در ادامه این نشست فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان به ارائه آمار عملکرد این یگان در طول ۱۱ ماهه سال‌جاری پرداخت و اظهارداشت: این یگان در سال جاری با ۹۱ نفر نیرو و ۱۸ پاسگاه ویژه منابع طبیعی در سطح ۵۷۰ هکتار از اراضی تاکنون ۵۲۵ فقره پرونده تخریب و تصرف تشکیل داده است.

سرهنگ سعید نجفی افزود: همچنین در سال‌جاری  ۳۱۹ فقره به مساحت ۲۷۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی از ید متخلفین خارج و به اراضی ملی بازگردانده شد.

وی در ادامه از تشکیل ۱۳۰ فقره پرونده برای قطع درختان جنگلی و ۸۹ فقره برای تولیدکنندگان، حمل‌کنندگان و فروشندگان غیرمجاز ذغال خبرداد و افزود: در این زمینه ۷۸ نفر بازدادشت، ۷۲ دستگاه وسیله نقلیه توقیف و ۳۲ فقره تجهیزات قطع درخت نیز ثبت و ضبط شده است.سرهنگ نجفی با اشاره به اجرای عملیات‌های اطفاء حریق در سال جاری گفت: امسال ۱۸۵ فقره اطفاء حریق در استان اجرا شده است.

وی همچنین از کاهش میانگین زمان اطفاء حریق از ۱۲ ساعت به دو ساعت خبرداد و گفت: در حال حاضر ۳۱۱ دستگاه دمنده در استان موجود است که  ۱۰۳ دستگاه آن توسط منابع طبیعی، ۱۰۶ دستگاه از محل اعتبارات دهیاری‌ها و ۱۰۸ دستگاه آن توسط خیرین خریداری شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان در پایان عامل ۹۹ درصد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را به دلیلی عوامل انسانی عنوان کرد و افزود: روشن کردن آتش توسط گردشگران، مشاجرات کشاورزان، آتش زدن پس چر مزارع، سهل انگاری کشاورزان و باغداران از مهمترین عوامل آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی است.