بازدید تور رسانه‌ای کرمانشاه از صنعت چاپ و آثار تاریخی استان همدان

” تاریخ و تمدن غرب کشور ” مقصد جدید گردشگران می‌شود 

تور گردشگری رسانه‌های استان کرمانشاه به میزبانی شهرداری همدان، خانه مطبوعات و مجموعه فرهنگی رسانه‌ای همدان پیام و به همت خانه مطبوعات استان کرمانشاه با هدف شناساندن قابلیت‌های صنعت چاپ و نشر و جاذبه‌های گردشگری و تمدن تاریخی این استان برگزار شد.

تور گردشگری رسانه‌های استان کرمانشاه به میزبانی شهرداری همدان، خانه مطبوعات و مجموعه فرهنگی رسانه‌ای همدان پیام و به همت خانه مطبوعات استان کرمانشاه با هدف شناساندن قابلیت‌های صنعت چاپ و نشر و جاذبه‌های گردشگری و تمدن تاریخی این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین؛ در ابتدای این سفر تفریحی به مرکز چاپ و بسته‌بندی همدان(همدان لیبل) واقع در شهرک صنعتی بهاران رفتیم و آقای نصرت‌الله طاقتی‌احسن؛ مدیرمسئول روزنامه همدان پیام و مدیر مرکز چاپ و بسته‌بندی همدان و دبیر کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی کشور درخصوص مجموعه توضیحاتی را ارائه نمود.

طاقتی‌احسن در ابتدا حضور اهالی رسانه کرمانشاه در همدان را موجب افتخار این استان عنوان کرد و گفت: این ارتباط قوی همواره و از قبل میان دو استان همدان و کرمانشاه بوده است.

طاقتی‌احسن افزود: این دو استان از قدیم بواسطه اشتراکات قومی و فرهنگی فراوان رابطه خوبی باهم داشته و از نظر رسانه‌ای نیز می‌توانند کمک حال یکدیگر باشند.

در ادامه مدیرمسئول روزنامه همدان پیام و مدیر مرکز چاپ و بسته‌بندی همدان و دبیر کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی کشور با بیان اینکه ما یک خانواده فرهنگی هستیم که علاوه بر خودم، پدر و عمویم هم معلم هستند و در کنار آن سابقه شغل خبرنگاری در روزنامه ها و صداوسیما را نیز داشتند، بنابراین فرصتی بود برای اینکه ما هم به فکر ورود به این عرصه باشیم اظهارداشت: سال ۷۹ درخواست مجوز روزنامه دادیم و سال ۸۳ خوشبختانه مجوز هفته نامه «همدان پیام» را دریافت کردیم و پس از سه سال انتشار هفته نامه، مجوز آن را تغییر و همدان پیام را به روزنامه تبدیل کردیم.

طاقتی‌احسن ادامه داد: نخستین سیاست ما در همدان پیام، کمک به توسعه استان همدان است و در این راستا اولویتمان پرداختن به خبرها، گزارش ها و موضوعات بومی و محلی در استان و گزارش ها و خبرهایی در سطح کشور است که تبعاتی برای استان همدان نیز دارد و در حال حاضر در اکثر شهرستان های استان دفاتر نمایندگی روزنامه همدان پیام و خبرنگار داریم.

وی با اشاره به اینکه همدان پیام در حال حاضر به روزنامه‌ای برند در استان همدان تبدیل شده است افزود: این روزنامه هم اکنون پرمخاطب‌ترین و پرتیراژترین روزنامه استان می‌باشد.

طاقتی‌احسن بیان کرد: در این مجموعه که شامل؛ چاپخانه، یک شرکت فناور و خلاق در حوزه چاپ و بسته‌بندی، یک اندیشکده، و روزنامه همدان پیام است؛ حدود ۲۳۵ نفر اشتغال دارند و نشریات استان‌های غرب و شمال‌غرب کشور در این مجموعه به چاپ می‌رسد.

مدیر مرکز چاپ و بسته‌بندی همدان با بیان اینکه تنها مرکز چاپ لیبل و بسته بندی در غرب کشور هستیم افزود: مرکز چاپ و بسته بندی همدان با راه‌اندازی و نصب دستگاه‌های چاپ با تکنولوژی جدید و تمام اتوماتیک به منظور گسترش خدمات خود در قالب خدمات چاپ و بسته‌بندی، امروز به عنوان یکی از مجهزترين، بزرگترين و تنها مركز چاپ شبانه‌روزی غرب كشور شناخته می‌شود.

طاقتی‌احسن با اشاره به اینکه چاپخانه همدان درصد بالایی از محصولات چاپی خود را به سایر کشورها صادر می‌ کند افزود: صنعت چاپ به همه رسته‌های تولیدی مرتبط است و هر چیزی که تولید می‌شود در نهایت کارش با صنعت چاپ گره می‌خورد و باید بسته‌بندی شود.

وی افزود: مرکز چاپ همدان در بین ۵۶۰۰ چاپخانه کشور رتبه ۲۳ را دارد که بر‌اساس سرمایه‌گذاری انجام شده قصد داریم این رتبه را به ۱۵ کشوری ارتقا دهیم.

طاقتی‌احسن رشد و ترقی این مجموعه را مدیون اصحاب رسانه غرب کشور دانست و عنوان کرد: مطبوعات غرب کشور با چاپ نشریه‌های خود در این مجموعه ما را حمایت کردند و مدیون حضور و اعتماد آنها هستیم.

پس از صرف صبحانه و بازدید از قسمت‌های مختلف مرکز چاپ و بسته‌بندی همدان که در قسمت‌های مختلف آن جوانان پرشور همدانی با عشق و امید مشغول کار و فعالیت بودند راهی دفتر روزنامه همدان پیام در ابتدای خیابان مهدیه همدان شدیم.

در دفتر روزنامه همدان پیام نیز آقای يدالله طاقتی‌احسن؛ سردبیر روزنامه پس از خوش‌آمد گویی به تیم رسانه‌ای استان کرمانشاه اظهار امیدواری کرد: مسیر گردشگری غرب کشور با همکاری همدان و کرمانشاه پیشرفت کند و جاذبه‌های گردشگری هردو استان بیشتر از قبل به سایرین شناسانده شود.

سردبیر روزنامه همدان پیام به تشریح فعالیتهای خانه مطبوعات استان همدان پرداخت و گفت: در این دور کمیته تخصصی خانه مطبوعات در بخشهای مختلف آموزش، خبرنگاران، حقوقی، بانوان، رفاهی و.‌‌.. شکل گرفته تا شاهد تحول در فعالیت رسانه ها باشیم.

يدالله طاقتی‌احسن بیان کرد: با توجه به اثرگذاری رسانه در حوزه های مختلف، شورای روابط عمومی‌ها را مجاب کردیم که در تصمیم گیری ها یکی از اعضای خانه مطبوعات را به جلسات دعوت کنند.

وی از چالش تخصصی نیروی انسانی در رسانه‌های استان همدان خبرداد و گفت: به دنبال ایجاد دانشکده خبر هستیم تا این مشکل را برطرف سازیم.

در ادامه سردبیر روزنامه همدان پیام ما را با محیط و کارکنان خونگرم این رسانه بیشتر آشنا نمود و درخصوص نحوه چاپ و توزیع پرمخاطب‌ترین روزنامه همدان توضیحاتی را ارائه کرد.

پس از آشنایی با فعالیت‌های این مجموعه برای صرف ناهار به رستورانی سنتی با فضایی زیبا و دلنشین در شهر همدان رفتیم که شهردار همدان، مسئول بسیج رسانه، مدیرمسئول و سردبیر روزنامه همدان پیام نیز پس از مدتی به جمع ما ملحق شدند.

قبل از صرف ناهار سیدمسعود حسینی؛ شهردار همدان با تقدیر و تشکر از همراهی و حضور اصحاب‌رسانه استان کرمانشاه از خبرنگاران بعنوان کسانی که با قلمشان وقایع مختلف جامعه را به نحو شایسته بازتاب می‌دهند یاد کرد.

حسینی با بیان اینکه محور “تاریخ و تمدن غرب” مقصد جدید گردشگران می‌شود اظهارداشت: با توجه به قرابت و نزدیکی فرهنگ و تمدن مردمان خطه غرب تصمیم گرفتیم مسیر گردشگری غرب کشور در همدان، کرمانشاه و سنندج را راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره اهتمام سه استان غرب کشور برای تعریف یک مسیر گردشگری جدید در ایران، اظهار کرد: از چند سال پیش تلاش‌هایی برای تعریف یک مسیر گردشگری جدید در غرب کشور انجام شد و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با شهرداران این مناطق منعقد شد که قرار است با انجام کار کارشناسی اتفاقات خوبی در این مسیر رقم بخورد و درحوزه گردشگری، سرمایه‌گذاری‌هایی را در راستای توسعه گردشگری و در پی آن توسعه اقتصادی در این سه شهر انجام دهیم.

شهردار همدان با بیان اینکه این دومین مسیر گردشگری ایران پس از محور گردشگری یزد، اصفهان و شیراز در مرکز کشور خواهد بود، عنوان کرد: باتوجه به اینکه استان‌های کرمانشاه، همدان و کردستان آثار تاریخی ثبت جهانی شده زیادی دارند، این استان ها محور گردشگری تاریخ و تمدن غرب کشور خواهند بود.

وی هدف از تعریف این مسیر گردشگری را شکوفایی صنعت گردشگری در استان‌های کرمانشاه، همدان و کردستان عنوان و تاکید کرد: این سه استان دارای جاذبه‌های بسیاری در حوزه آثار تاریخی، طبیعت بکر و دست نخورده، فرهنگ، آداب، رسوم غنی و …هستند و می توانند با کمک هم زمینه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوان را فراهم کنند.

شهردار همدان با بیان اینکه این استان‌ها با وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری تاکنون نتوانسته اند متناسب با قابلیت‌ ها و ظرفیت‌های موجود به شناساندن قابلیت‌های گردشگری خود به داخل و خارج از کشور بپردازند، حضور فعالان رسانه بعنوان سفیران فرهنگی جامعه را در تحقق توسعه گردشگری با اهمیت عنوان کرد.

حسینی با بیان اینکه یک میلیون و ۷۵۰ هزار گردشگر و مسافر در ۳ ماهه نخست سال جاری از جاذبه‌های گردشگری استان همدان بازدید کرده‌اند گفت: شهرداری همدان سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان بصورت مستقیم در پروژه‌های گردشگری سرمایه‌گذاری کرده است.

وی با اشاره به اینکه سال‌هاست استان‌هایی همچون یزد، اصفهان و شیراز به عنوان مسیر گردشگری کشور شناخته می‌شوند و هر ساله گردشگران بسیاری از این شهرها بازدید می‌کنند افزود: با تکمیل و توسعه مسیر گردشگری غرب کشور می‌توان مسیر طلایی وجایگزینی را در راستای جذب گردشگر در سطح ملی و بین‌المللی در این منطقه ایجاد کرد.

شهردار همدان بازسازی و نوسازی بازار همدان، ثبت جهانی هگمتانه، برگزاری مجمع شهرداران آسیا به میزبانی همدان، میزبانی بسیت و نهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، برگزاری کنگره بین‌المللی بانوی مبارز (بانو مرحومه «مرضیه حدیدچی» (دباغ))، گردشگری ادیان و مذاهب در همدان، گردشگری دفاع مقدس، گردشگری سلامت و … را از جمله اهداف و برنامه‌های این استان در راستای توسعه گردشگری همدان عنوان کرد.

حسینی از میزبانی مجمع شهرداران آسیا در این استان خبر داد و گفت: این مجمع قرار بود تیرماه جاری برگزار شود اما به دلیل تقارن با انتخابات ریاست جمهوری، به ماه‌های آینده موکول شد.

وی ظرفیت‌های موجود در شهر همدان و تعامل با شهرداران آسیایی را از مهم‌ترین اهداف این میزبانی عنوان کرد و گفت: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، بستر مناسبی برای توسعه روابط با شهرهای آسیایی دارد.

شهردار همدان با بیان اینکه این استان‌ با دارا بودن بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ جاذبه تاریخی، فرهنگی و گردشگری یکی از استان‌های شاخص کشور است، تصریح کرد: طبیعت زیبا و مجموعه‌های درمانی مجهز همدان می‌تواند بستر مناسبی برای گردشگران سلامت باشد.

حسینی همچنین با اشاره به حضور و زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در استان همدان از جمله یهودی، مسیحی و مذاهب شیعه و سنی را فرصت مناسبی برای گردشگری ادیان و مذاهب در این استان برشمرد.

وی در ادامه استان همدان را خواستگاه تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد و افزود: تاکنون ۲۰ دوره این جشنواره در استان همدان برگزار شده و امسال نیز شهرداری متولی برگزاری بیست و نهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان در همدان است.

شهردار همدان عنوان کرد: غرب کشور از پتانسیل بسیار بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است و با توجه به قدمت و تمدن کهن تاريخي که‌ دارد می‌تواند توسعه یابد که این مهم جز با کمک و همراهی اصحاب‌رسانه در شناساندن این قابلیت و پتانسیل های فروان محقق نمی‌شود.

حسینی عنوان کرد: گردشگری به عنوان موتور محرک در رشد اقتصادی هر جامعه ای محسوب می شود و سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر رونق اقتصادی موجب توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

حسینی در پایان تصریح کرد: استان‌های غرب کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توانند مسیر طلایی گردشگری در کشور باشند و با استان‌های مطرح در حوزه گردشگری رقابت کنند و این مهم با جذب سرمایه‌گذار به نتیجه مطلوب می‌رسد.

در ادامه فریدون‌ معتمدیان؛ رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمانشاه ضمن قدردانی از بانیان این تور رسانه‌ای با اشاره به قدمت خانه‌های مطبوعات در استان کرمانشاه و همدان اظهارداشت: این دو استان جزو اولین موسسان خانه مطبوعات در استان خود بوده اند بطوریکه سایر استان‌ها اساس‌نامه‌های خود را بر مبنای آن برنامه‌ریزی می‌کردند.

معتمدیان با اشاره به پیشینه ۱۱۰ ساله رسانه در استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه جزو محدود استان‌هایی است که در زمان‌های گذشته که چاپ به سختی انجام می‌شد دارای نشریه بوده بعنوان مثال در سال ۱۲۹۸ در یک برهه زمانی کوتاه استان کرمانشاه ۶۸ نشریه داشته است.

وی افزود: اولین روزنامه دیواری، تاریخی در کتیبه بیستون و در استان کرمانشاه واقع است که نشان از پیشینه کهن این دیار در حوزه رسانه است.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اساس دموکراسی بر ۴ اصل بنا شده گفت: مطبوعات بعنوان چهارمین و اصلی‌ترین رکن دموکراسی به فراموشی سپرده شده و دولت‌ها ضعیف‌ترین عملکرد را نسبت به این موضوع داشته‌اند که خروجی آن فضای مجازی بدون نظارت است که درحال یکه تازی و ارائه آثار سوء بر جامعه است.

معتمدیان با تأکید بر اینکه تکنولوژی نیاز هر جامعه است عنوان کرد: این موضوع نباید از اهمیت به رسانه‌های مکتوب بکاهد و هیچ چیز نمی‌تواند جای رسانه و کتاب‌های چاپی را بگیرد.

معتمدیان در ادامه با انتقاد به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخصوص در چند سال اخیر اظهار کرد: در سال‌های اخیر در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شاهد اجحاف و کوتاهی وزارت ارشاد به مطبوعات کشور هستیم.

وی ادامه داد: متأسفانه به تشکل‌ها و خانه‌های مطبوعات توجه و از آن‌ها حمایت نمی‌شود بعنوان مثال در گذشته در زمینه نرم‌افزاری دوره‌های آموزشی بوسیله مرکز مطالعات رسانه وزارت ارشاد با هماهنگی خانه‌های مطبوعات انجام می‌شد که الان خود وزارت ارشاد مستقیم این کار را انجام می‌دهد! واسپاری وظایف بیست و چندگانه به خانه مطبوعات کجاست؟ اصلا چرا ادارات ارشاد مستقیم باید یکسری کارها را انجام دهند که تنها در حوزه نظارتی آنهاست نه دخالتی! و همه این عوامل در چندسال اخیر باعث تضعیف خانه‌های مطبوعات، ثمن ها و تشکل‌ها در کشور شده است.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمانشاه اظهار کرد: همه ما دغدغه این نظام و فرهنگ آن را داریم اما نمی‌توانیم چشمان خود را روی بی‌توجهی ها و تنگ‌نظری ها ببندیم و تجربه ثابت کرده هرجا که مطبوعات تهریف و تحریم شدند هدف و رسالت اصلی آن‌ها از بین رفت.

معتمدیان با تاکید بر نقش رسانه در راستای آگاهی و اطلاع‌رسانی به اقشار مختلف جامعه تصریح کرد: باید به مطبوعات اجازه نظارت و سوت زنی داده شود چرا که هر کجا مطبوعات حضور و نظارت نداشته‌اند شاهد فساد و تخلف در آن بخش (چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی) بوده‌ایم بنابراین توجه به حوزه رسانه و جایگاه آن می‌تواند مشکلات کشور را مرتفع نماید.

معتمدیان افزود: انتظار ما از دولتمردان در هردو جریان اصلاحات و اصولگرا این است که توجه ویژه‌ای به رسانه‌ها داشته باشند و مطمئن باشند اگر رسانه‌ها یاری و حمایت نشوند مشکلات بیشتری در حوزه فرهنگ گریبان‌گیر جامعه خواهد شد.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمانشاه در پایان تصریح کرد: انتظار می‌رود همه دست‌اندرکاران با توجه بیشتر، رسانه‌ها را بعنوان پلی بین حاکمیت و مردم “محکم‌تر” کنند چراکه توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… یک کشور از رسانه‌های آن اوج می‌گیرد.

پس از صرف ناهار اهالی رسانه استان کرمانشاه از آرمگاه ابوعلی سینا؛ فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی ملقب به نابغه شرق در میدانی به همین نام دیدن کردند و در ادامه به دیدن هگمتانه که یکی از آثار ارزشمند و مهم ایران به شمار می‌آید و قدمتی بالغ بر ۳۰۰۰ سال دارد رفتیم و از موزه‌های مختلف آن و کلیسای گریگوری استفان در مجموعه باستانی هگمتانه بازدید کردیم.

خبرنگار: #الهه_فرهادی