دفتر اختتامیه بخش علمی بیستو پنجمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی در کرمانشاه بسته شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، دفتر اختتامیهی بخش علمی بیستو پنجمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی در کرمانشاه، با حضور استاندار، معاون فرهنگی کانون کشور، مدیرانکل کانون کشور و مسئولان استانی و کشوری رقم خورد؛ بسته شد.
محمد خیاط زنجانی مدیرکل کانون استان ضمن خیرمقدم به مدعوین و مهمانان به معرفی برنامههای بخش علمی و معرفی پنل ها پرداخت و گفت: با توجه به فرآیندی که جهت اجرای برنامههای اختتامیهی بخش علمی بیستو پنجمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی، به همت مجموعهی کانون استان صورت پذیرفت، با تعاملات انجام گرفته دیگر دستگاههای اجرایی همچون استانداری، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه رازی و سایر سازمانها نیز پای کار آمدند و این جای تقدیر دارد، ترویج قصهگویی باید بهعنوان فرهنگ، عمومیسازی شود و با قوت بیشتری در جامعهی ما پیادهسازی گردد و جای دارد قصهگویی به روز شود به واسطهی پژوهش و ساحتهای قصهگویی، این مقوله را با دنیای امروز تطبیق دهند، باید سعی نماییم که فرهنگ قصهگویی ما با دنیای امروز تطبیق داده شود، بنابراین فرصت پژوهش فرصت ویژهای است.
محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه بیان داشت: همانطور که شهید مطهری می فرمایند ” راز ماندگاری پدیدهها در زندگی بشر احساس نیاز به آن پدیده هاست.” اگر پدیدهای در زندگی بشر در طی سالها و قرنها حضور داشته معلوم است که مردم به آن نیاز دارند و قصهگویی یکی از آنهاست که در زندگی ما ساری و جاری بوده و در وجود ما نیاز به این پدیده است. همهی انسانها به دو رکن در زندگی نیاز دارند یکی رکن محتوا، مبانی و آموزههاست و رکن دوم که اگر نباشد هر دو مسیر دچار نقص میشوند و آن الگو چهرهها و پدیدههای ملموس و محسوس است.
وی افزود: محتوا اگر با صراحت به ما اعلام شود ما بهنوعی استفاده میکنیم و اگر به نوعی تبدیل به قالبی شود که الگوها و چهرهها بیان کنند بیشتر به جان مینشیند. نقش قصه در کنار سرگرمی این است که پدیدهی بسیار زیبا و مبارکیاست که روز به روز جلوی بیشتری دارد. این که قرآن کریم در جای جای خود دهها و صدها قصه را به بشر هدیه کرده برای آن است که بهترین محتوا را با زیباترین شکل ممکن به ما هدیه بدهدم قصه جایگاه خیلی مهمی برای هدایتگری انسان است.
مهدی طالعی نیا نقاش قهوهخانه ای، پردهکش و پژوهشگر گفت: پردهکشی ۵۰۰ سال قدمت دارد و تنها جریان نگارگری مذهبی است که محتوای شورایی داشته، در پردهکشی از اسطورههای ملی و مذهبی شمایلکشی میشود، امروزه پردههای حماسی، مذهبی، عاشقانه، بزمی و … دیده میشود، اما متاسفانه نگارگری ایرانی کودکمحور نبوده است هر چند اشارات ضمنی شده و ما آمدهایم برای پر کردن این خلاء، مجموعه قصههای عامیانه مردمی را جمعآوری کردهایم و قصههای خالهسوسکه، دویدم و دویدم، حسن کچل و … را در پرده آوردهایم. این پرده کمک میکند نسل جدیدی از پردهخوانهای زن و پردهخوانهای کودک بتوانند قصههای خودشان را ارائه کنند.
دکتر فرهاد فلاح معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به فرآیند اجرا شده در خصوص جشنوارهی قصهگویی، بیان داشت: باید از روند جشنوارهای خارج شویم و قصهگویی جزء برنامهی کانون در طول سال باشد. امروزه از قصه در دنیا برای توسعهی جوامع استفاده میشود. رونق اقتصاد را بر قصه و قصهگویی مبتنی میکنند. حذف محتواهای اضافی در یک فرآیند و ایجاد قصه بین اینها با یک پیام مواجه میشوید.
وی ادامه داد: ۲۸۶ قصه در قرآن وجود دارد که میتواند پیامساز باشد، باید به حوزهی قصه و قصهگویی که پایهگذار هنر در دنیاست توجه داشته باشیم تا تاثیر بر تمام حوزههای فرهنگی داشته باشیم. در واقع منشا کمدی الهی دانته قصهای از حدیث معراج پیامبر بوده؛ رویکرد جدی کانون ورود به قصه است، قصه یک شیوهی مدرن انتقال پیام میباشد، در بخش علمی جشنوارهی قصهگویی باید قویتر از بخش اصلی جشنواره برگزار گردد تا یک ارزشیابی شود و بیشتر به حوزهی علمی توجه داشته باشیم .
فلاح تصریح کرد: توصیهی ما این است که بخش بینالملل در حوزهی علمی نیز فعال شود و جای این بخش خالی است، باید یک مجلهی وزین با موضوع قصه و قصهگویی داشته باشیم و کاربردیسازی دستاوردهای علمی را شکل دهیم، امیدواریم طلیعهی جشنواره بیستو ششم بسیار درخشانتر باشد، چراکه قصهگویی یک جریان عمیق فرهنگی است .
اجرای سرود توسط همکاران و اعضای نوجوان کانون کرمانشاه، قصهگویی عضو خردسال، پخش تیزر و کلیپ جشنواره، رونمایی از دو عنوان کتاب تخصصی علمی_پژوهشی جشنواره و … از دیگر بخشهای جشنواره بود.
در پایان نیز پس از بیانیهی هیئت داوران توسط مینا ذاکر، برگزیدگان بخش علمی بیستو پنجمین جشنوارهی بینالمللی قصهگویی با اهدای لوح و هدیه معرفی شدند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0