رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه:

رعایت اصل بی طرفی توسط مسئولین و مدیران دستگاه ها به ویژه نهادهای حمایتی با رویکرد مراقبتی و توجیهی در دستور کار دستگاه قضایی استان/ برگزاری انتخابات سالم و پرشور با حضور حداکثری مردم خاری در چشم دشمنان نظام اسلامی

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در نشست پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی که با حضور اعضای این ستاد برگزار شد، با اشاره به اینکه در برهه حساس کنونی، مسأله انتخابات موضوع حیاتی کشور است گفت: بنا به تأکیدات رهبر معظم انقلاب دو شاخصه سلامت انتخابات و ایجاد شرایط حضور حداکثری مردم، الزامی است‌.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در نشست پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی که با حضور اعضای این ستاد برگزار شد، با اشاره به اینکه در برهه حساس کنونی، مسأله انتخابات موضوع حیاتی کشور است گفت: بنا به تأکیدات رهبر معظم انقلاب دو شاخصه سلامت انتخابات و ایجاد شرایط حضور حداکثری مردم، الزامی است‌.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، دکتر کرمی با تأکید بر لزوم پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی افزود: در این مسأله بهترین راهکار، پیشگیری است و در غیر اینصورت برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در برهه حساس کنونی و هجمه تبلیغات سوء و همه جانبه دشمنان، انتخابات امسال از حساسیت ویژه‌ای نسبت به انتخابات دوره های گذشته برخوردار است و باید از تمام توان خود برای برگزاری انتخاباتی پرشور و سالم استفاده کنیم.
دکتر کرمی با اشاره به قانون جدید و اصلاحی انتخابات تصریح کرد: طبق این قانون، ستاد‌ پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه این ستاد‌ها در سطح ملی و استانی تعریف شده، ادامه داد: ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در دادگستری‌های کل استان‌ها به ریاست رئیس کل دادگستری، دبیری معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و با عضویت تعدادی دیگر از اعضاء از نهاد‌ها و دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، نظارتی و… تشکیل شده است.
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به آسیب های جدی در حوزه انتخابات گفت: یکی از مهمترین تهدیدات و آسیب‌های جدی مربوط به حوزه فضای مجازی است و رصد، پایش، شناسایی و گزارش تخلفات در این حوزه و برخورد با متخلفین و مجرمین ضروریست.
دکتر کرمی یادآور شد: تمامی مجریان، دست اندرکاران، مدیران، دستگاه ها و نهادها به خصوص نهادهای حمایتی باید اصل بی طرفی در برگزاری انتخابات را رعایت کنند و در این خصوص مراقبت و توجیه شوند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه های قضایی شهرستانها، دادسراها، محاکم تجدید نظر استان شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی مشخص شده تا اگر در جایی جرمی اتفاق بیفتد، طبق قانون رسیدگی شود.

در بخشی دیگر، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و دبیر ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در استان کرمانشاه گفت: موظف هستیم انتخابات را بر اساس چهار راهبرد امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت که رهبر انقلاب فرمودند برگزار کنیم و بر همه ما لازم است در چارچوب تحقق این موارد تلاش تلاش کنیم.
دکتر نیکزاد عباسی افزود: از زمان تشکیل این ستاد تاکنون ۸ جلسه و ۲۸ مصوبه استانی و ۲۵ جلسه و ۱۱۴ مصوبه در شهرستانها داشتیم که بیشترین جلسات و مصوبات را شهرستان دالاهو و کمترین را شهرستان صحنه داشته است.
وی یادآور شد: در این جلسات بر ظرفیت مهم بزرگان و متنفذین، اقدامات پیشگیرانه در خصوص خرید و فروش آرا، توجیه و ارشاد مسئولین در خودداری از طرفداری جناح خاص و انسجام و هماهنگی نهادهای امنیتی تأکید شده است.
دکتر عباسی ادامه داد: بر اساس گزارش ها استان کرمانشاه تاکنون در موضوع پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی یکی از استانهای موفق بوده است.

در ادامه رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با اشاره به سخنان رهبری سلامت و امنیت انتخابات را ضروری دانست و گفت: یکی از مهمترین اقدامات دشمن، زیر سوال بردن انتخابات، شائبه تقلب در خصوص مجریان و عوامل دخیل در انتخابات، اعتماد زدایی از حاکمیت، اتهام به نظام و طرح موضوع نادرست مهندسی انتخابات می باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مفید افزود: موضوعات مهمی از جمله: ساماندهی فضای مجازی و برخورد جدی با جرایم انتخاباتی و علنی کردن آن، آموزش و توجیه عوامل نظارتی جهت تامین سلامت انتخابات و رعایت اصل بیطرفی نهادهای حمایتی از طریق رصد، پایش و توجیه این نهادها جهت انتخاباتی پرشور لازم می باشد.

در ادامه دادستان مرکز استان نیز ضمن تأکید بر حضور حداکثری مردم و سلامت و امنیت انتخابات گفت: مواردی چون تهدیدات و تخلفات فضای مجازی و حقیقی، توهین و تحریک اختلافات قومی مذهبی، اتهام زنی به نهادهای حاکمیتی و مجریان انتخابات، سوءاستفاده مدیران و کارکنان اجرایی از تجهیزات دولتی و طرفداری از جناح خاص رصد و پایش خواهد شد و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت می گیرد.

در پایان مصوباتی در خصوص موضوع پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی از جمله کنترل و رصد فضای مجازی، تأکید به مسئولین و کارکنان دستگاهها و نهادها در خصوص عدم دخالت و طرفداری، پخش برنامه های تبیینی و پیشگیرانه در صداوسیما با هدف ایجاد شور انتخاباتی و همچنین رویکرد مراقبتی و توجیهی نهادهای حمایتی در خصوص رعایت اصل طرفداری و عدم سوء استفاده از انتخابات تصویب شد.