سطح خشونت مردم، بازتاب و هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد

سطح خشونت مردم، بازتاب و هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه اظهارداشت: یکی از برنامه‌هایی که در زمینه کنترل خشم و افزایش تاب‌آوری جامعه در حال اجرا داریم، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی و تاب‌آوری است که برای سنین و صنوف مختلف برگزار می‌کنیم. هدایت حیدری به ماموریت‌های معاونت […]

سطح خشونت مردم، بازتاب و هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد
سطح خشونت مردم، بازتاب و هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه اظهارداشت: یکی از برنامه‌هایی که در زمینه کنترل خشم و افزایش تاب‌آوری جامعه در حال اجرا داریم، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی و تاب‌آوری است که برای سنین و صنوف مختلف برگزار می‌کنیم.

هدایت حیدری به ماموریت‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه برای کاهش سطح خشونت در جامعه هم اشاره کرد و گفت: معتقدیم قبل از وقوع واقعه باید آن را علاج کرد، بنابراین برنامه‌های مختلفی را در این راستا در دستورکار قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه نبود تاب‌آوری و نداشتن مهارت‌های زندگی وجه مشترک وقوع تمام جرائم در کرمانشاه است، گفت: خشونت و سرقت که در صدر وقوع جرائم در کرمانشاه هستند، هر دو ناشی از نداشتن مهارت‌های زندگی و تاب‌آوری است.

حیدری با تاکید براینکه مهارت کنترل خشم باید در جامعه نهادینه شود، گفت: برای تحقق این مسئله باید از مدارس ابتدایی شروع کرد، چراکه اکنون موضوع خشم در استان‌های غرب کشور و از جمله در کرمانشاه عادت‌هایی بوده‌اند که به رفتار تبدیل شده و در نهایت نهادینه شده‌اند.

● دلایل بالا بودن میزان خشونت در کرمانشاه و راهکارهای کاهش آن

حیدری متذکر شد: متاسفانه ما در غرب کشور در جامعه‌ای هستیم که به نوعی پرخاشگری و قلدری ضد ارزش محسوب نمی‌شود و حتی گاها خشونت را نوعی جسارت، شهامت و مردانگی می‌دانند و در پاره‌ای از مواقع کار به جایی می‌رسد که به جای حمایت از کسی که قربانی خشونت شده، از او انتقاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای کاهش سطح خشونت در جامعه باید کارهای بلندمدت و رسانه‌ای انجام شود، ادامه داد: سال گذشته حدود پنج هزار طلاق در کرمانشاه داشته‌ایم که بیش از ۴۲ درصد از آنها یعنی نزدیک به دو هزار طلاق تنها به دلیل نداشتن مهارت‌های ارتباطی بین زن و شوهر و انجام توهین، بدزبانی و کتک‌کاری رخ داده است.

حیدری اضافه کرد: هرچند آموزش مهارت‌های زندگی به افراد جامعه باید از همان دوران کودکی شروع شود، اما ما به عنوان دستگاه قضایی به منظور کاهش معضل طلاق در جامعه با همکاری بهزیستی، سامانه‌ای را با عنوان «تصمیم» راه‌اندازی کرده‌ایم تا در آن زوجین قبل از اینکه برای طلاق اقدام کنند، مشاوره‌های لازم را ببیند که طی بررسی‌های صورت گرفته حدود ۲۰ درصد از زوجین از طریق همین مشاوره‌ها سازش کرده و به زندگی خود بازمی‌گردند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه با تاکید براینکه یکی از راه‌های کاهش سطح خشونت در جامعه گفت و گو است، خاطرنشان کرد: متاسفانه فرزندان ما نه در خانواده و نه در سیستم آموزشی، چگونگی گفت و گو و حرف زدن را نیاموخته اند. گفت و گو باعث ایجاد انس و الفت و فهم مشترک بین افراد جامعه می‌شود.

وی اضافه کرد: نه تنها در بین افراد عادی جامعه، بلکه حتی برخی از نخبگان ما هم مهارت‌های گفت و گو را نیاموخته‌اند، چراکه به ضرورت، اهمیت و معجزه گفت و گو نرسیده‌ایم و به جای آن عادت کرده‌ایم با یکدیگر با کنایه، تحقیر و تهدید کردن حرف بزنیم که پیامدهای منفی زیادی به دنبال دارد.

حیدری در بخش پایانی سخنانش گفت: برای اینکه بتوانیم سطح خشونت را در جامعه کنترل کرده و پائین بیاوریم، یک دست صدا ندارد، لذا باید آموزش و پرورش، آموزش عالی، نهادهای فرهنگی متولی و رسانه‌ها پای کار بیایند.