مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب خبرداد:

افتتاح ۶ پروژه بزرگ صنعت برق در غرب کشور به ارزش ۴۳۱ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب از افتتاح ۶ پروژه بزرگ فوق توزیع و انتقال صنعت برق در غرب کشور به ارزش ۴۳۱ میلیارد تومان در دهه فجر خبرداد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب از افتتاح ۶ پروژه بزرگ فوق توزیع و انتقال صنعت برق در غرب کشور به ارزش ۴۳۱ میلیارد تومان در دهه فجر خبرداد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، جعفر الفتی نیا در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر، ضمن تبریک فرارسیدن ایام‌الله چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: این پروژه‌ها در استان های کرمانشاه، کردستان و همزمان در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
الفتی‌نیا افزود: احداث پست سیار ۶۳/۲۰ کیلوولت بانه ۲، احداث خط ۶۳ کیلوولت بانه ۱ به بانه ۲، توسعه فیدرخانه پست سیار ۶۳/۲۰ کیلوولت مریوان ۲ شامل چهار دستگاه فیدر ۲۰ کیلوولت و ۵/۴ مگاوات خازن، توسعه پست ۲۳۰/۶۳ کیلوولت بیجار شامل دو فیدر برای شرکت فولاد کردستان و یک فیدر برای خط بیجار به یاسوکند در استان کردستان و توسعه پست ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه بیستون برای صنایع پتروشیمی و افزایش ظرفیت پست ۶۳/۲۰ کیلوولت قصرشیرین در استان کرمانشاه پروژه‌هایی هستند که افتتاح و به بهره برداری می‌شوند.
وی گفت: این پروژه ها با هدف ایجاد زیرساخت برای مشترکین و متقاضیان جدید در استان های کرمانشاه و کردستان، رونق اقتصادی منطقه، ایجاد زیرساخت تامین برق صنایع، افزایش تولید و رونق اشتغال به صورت غیر مستقیم، افزایش قابلیت اطمینان و تقویت شبکه، کاهش تلفات و جلوگیری از بروز خاموشی می توان عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب تصریح کرد: این پروژه ها با اعتباری بالغ بر ۴۳۱ میلیارد تومان توسط شرکت برق منطقه ای غرب احداث و آماده بهره برداری شده اند.
الفتی‌نیا در ادامه به معرفی و تشریح فعالیت‌های این شرکت پرداخت و افزود: شرکت برق منطقه‌ای غرب مسئولیت تولید، انتقال و توزیع انرژی در سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام در محدوده‌ای به وسعت ۷۴ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۴/۲ میلیون نفر مشترک را برعهده دارد.
وی طول خطوط انتقال و فوق‌توزیع شرکت برق منطقه‌ای غرب را ۸ هزار و ۷۱۶ کیلومتر مدار عنوان کرد و ابراز داشت: ۱۳۰ پست انتقال و فوق‌توزیع به ظرفیت ۱۲ هزار و ۷۰۳ مگاولت‌آمپر و همچنین ۳ هزار و ۹۵۷ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های سه نیروگاهی دارد که ۲ هزار و ۲۲۱ مگاوات آن مربوط به استان کرمانشاه است و در این استان بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید داریم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب میزان تولید برق در استان کرمانشاه را اکنون بیش از ۲ هزار مگاوات ذکر کرد و گفت: پیک بار در گرم‌ترین روزهای سال ۹۷۰ مگاوات بوده است و حدود ۲ برابر مصرف استان اکنون برق تولید می شود.
الفتی‌نیا در خصوص وضعیت مصرف برق در تابستان سال آینده نیز گفت: باتوجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی های ادامه دار، تابستان سختی را از نظر میزان مصرف برق در پیش داریم که از اکنون باید این موضوع از طریق رسانه ها به مشترکان اعلام شود تا برق را به صورت بهینه استفاده نمایند و مدیریت مصرف برق باید به یک فرهنگ تبدیل شود.
الفتی‌نیا تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد تولید برق کشور از طریق نیروگاه های برق آبی انجام می شود، کاهش نزولات آسمانی بر میزان تولید برق این نیروگاه ها اثر منفی گذاشته و منجر به کاهش میزان تولید این نیروگاه ها شده است.
وی در ادامه به مقایسه سیر تحولات صنعت برق در غرب کشور (استان‌کرمانشاه) از پیش از انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۲ اظهارداشت: در ابتدای انقلاب ظرفیت نصب شده در استان تنها ۶۴ مگاوات بود که این رقم به ۲ هزارو ۲۲۱ مگاوات رسیده که رشد ۳۵ برابری را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب تعداد ترانسفورماتورهای انتقال و فوق‌توزیع در ابتدای انقلاب را ۷ دستگاه عنوان کرد و افزود: این رقم اکنون به ۱۱۳ عدد رسیده که رشد ۱۶ برابری را نشان می‌دهد.
الفتی‌نیا طول خطوط انتقال و فوق‌توزیع در ابتدای انقلاب را ۳۳۵ کیلومتر مدار اعلام کرد و گفت: این رقم تا پایان آذرماه امسال به ۳ هزار و ۲۳۷ کیلومتر مدار رسیده که تقریبا ۱۰ برابر شده است.
وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب پیک بار استان کرمانشاه ۵۵ مگاوات بوده است تصریح کرد: این رقم در روزهای گرم امسال به ۹۷۰ مگاوات رسیده است و این درحالی است که امروز در استان ۲ هزارو ۲۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب تعداد مشترکان در ابتدای انقلاب را ۸۱ هزار مشترک عنوان کرد و افزود: این رقم در حال حاضر به ۸۳۲ هزار مشترک رسیده که رشد ۱۰ برابری را نشان می‌دهد.

الفتی‌نیا ظرفیت ترانس های این شرکت در ابتدای انقلاب را ۱۰۱ مگاولت‌آمپر اعلام کرد و گفت: این عدد اکنون به ۲ هزارو ۳۲۰ مگاولت‌آمپر رسیده که ۲۳ برابر رشد کرده است.
وی درخصوص تعداد ترانسفورماتورهای توزیع این شرکت گفت: از ۵۹۸ تعداد در ابتدای انقلاب امروز با رشد ۳۳ برابری این تعداد به ۱۹ هزارو ۸۸۲ عدد رسیده است.
الفتی‌نیا طول شبکه توزیع در ابتدای انقلاب را ۹۱۷ کیلومتر مدار عنوان کرد و گفت: این رقم امروز به ۱۹ هزارو ۷۵۳ کیلومتر مدار رسیده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب با اعلام اینکه قبل از انقلاب تنها ۱۱۶ روستای استان از نعمت برق برخوردار بود گفت: این تعداد اکنون به ۲ هزار و ۵۶۴ روستا رسیده و رشد ۲۲ برابری را نشان می‌دهد.
الفتی‌نیا درخصوص مقایسه سیر تحولات صنعت برق در غرب کشور استان‌های (کرمانشاه، کردستان و ایلام) از پیش از انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۲ اظهارداشت: ۳۶ برابر شدن ظرفیت تولید نصب شده، ۲۶ برابر شدن طول خطوط انتقال و فوق‌توزیع، ۴۴ برابر شدن تعداد پست‌های انتقال و فوق‌توزیع، ۳۴ برابر شدن تعداد ترانسفورماتورهای انتقال و فوق‌توزیع، ۶۵ برابر شدن ظرفیت ترانسفورماتورهای انتقال و فوق‌توزیع و ۳۷ برابر شدن تعداد روستاهای برق‌دار در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام نسبت به پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی، گوشه‌ای از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در صنعت برق در این استان‌ها است.
الفتی‌نیا همچنین از نیروگاه گازی زاگرس، نیروگاه حرارتی بیستون و نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو به‌عنوان مهمترین نیروگاه‌های استان کرمانشاه نام برد و افزود: دولت برنامه حمایت از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار داده و یک نیروگاه کوچک گازی نیز در اسلام‌آبادغرب داریم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در مورد تفکیک انرژی مصرفی در سطح برق منطقه‌ای و استان کرمانشاه گفت: ۳۴ درصد انرژی که ما تحویل مشتری می‌دهیم صرف مصارف خانگی، ۲۵ درصد بخش صنعت، ۱۷ درصد کشاورزی، ۱۵ درصد مصارف عمومی، ۷ درصد سایر مصارف و ۲ درصد روشنایی معابر می‌شود.
الفتی‌نیا در ادامه از راه اندازی واحد ۸۰ مگاواتی خورشیدی در استان کرمانشاه خبرداد و گفت: واحد ۶۰ مگاواتی در شهرستان سرپل ذهاب و ۲۰ مگاواتی در شهرستان کرمانشاه راه اندازی می شود و شرکت ایمیدرو نیز تعهد کرده که واحد ۴۰ مگاواتی در استان راه اندازی کند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در پایان به صادرات برق از استان کرمانشاه به کشور عراق نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در زمانی که تولید مازاد بر نیاز کشور داشته باشیم و نیاز به مصرف نداشته باشیم به استان های دیالی و خانقین عراق برق صادر می کنیم.