استاد ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه:

فردوسی برای بشریت نسخه پیچید  

استاد ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به نقش و جایگاه فردوسی در جهان گفت: امروز جهان پی برده است که فردوسی برای بشریت نسخه پیچیده است و در شاهنامه دردها و آرمان‌های بشریت را پاسخ می‌دهد.

استاد ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به نقش و جایگاه فردوسی در جهان گفت: امروز جهان پی برده است که فردوسی برای بشریت نسخه پیچیده است و در شاهنامه دردها و آرمان‌های بشریت را پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، دکتر موسی پرنیان امروز سه‌شنبه در همایش گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در فرهنگسرای دانشکده ادبیات دانشگاه رازی، افزود: یکی از رؤسای سازمان ملل که برای بزرگداشت فردوسی به ایران سفر کرده بود گفت که جهان باید بنای تعاملات خودش را بر پایه تفکرات و اندیشه بلند فردوسی بگذارد.

وی افزود: با اشاره به اینکه تیمور با آن همه امکانات و تجهیزات امروز به عنوان یک چهره سفاک در جهان شناخته می شود، گفت: اما فردوسی که روزی آرزوی قربانی کردن یک گوسفند را داشت و در تنگ دستی به سر می برد، امروز نام و آوازه اش جهان را تسخیر کرده است که افتخار بزرگی برای همه محسوب می شود.

● پنج پیام مهم شاهنامه

این استاد ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه شاهنامه این اثر ماندگار فردوسی پیام های مهمی برای بشریت دارد گفت: مفاهیمی چون خداجویی و خداطلبی مانند خون در رگ های شاهنامه ساری و جاری است همچنانکه هیچ پهلوانی در این اثر فعالیت خود را بدون ذکر و نام خداوند آغاز نمی کند در حالیکه در سایر آثار حماسی جهان هرگز شاهد چنین ذکری نبودیم.

وی پیام دوم شاهنامه را خرد و خردورزی عنوان کرد که محور و بن مایه شخصیت های داستان است و در ادامه افزود: پیام دیگر این اثر ارزشمند داد و عدالت است به نحوی که داد در شاهنامه موتور اعتدال است و آنچه در اندیشه و در شخصیت ها است بر محور داد می چرخد و لذا پهلوانان در مقابل دشمن از خدا می خواهند که اگر برحقم مرا پیروز گردان.

پرنیان پیام دیگر شاهنامه را دانش اندوزی دانست که صدها بیت در این اثر ارزش و اهمیت این موضوع را تاکید کردند و در خصوص یکی دیگر از پیام های شاهنامه هم گفت: باوجود اینکه داستان شاهنامه براساس جنگ است اما جنگ در شاهنامه ستوده و ارزش محسوب نمی شود و از جانب ایرانیان صرفا جنبه دفاعی دارد و به همین دلیل است که صلح طلبی هم یکی از پیام های مهم شاهنامه است.

● در ارتباط با شاهنامه و فردوسی کوتاهی کردیم

دکتر روح الله بهرامی دبیر این همایش هم ضمن گلایه از قصور و کوتاهی در ارتباط با شاهنامه و فردوسی گفت: مشکلات جدی فرهنگی و هویتی ما ناشی از توجه نکردن به همین اصالت ها است و این کم توجهی چه در سطوح آموزشی مدارس و چه در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها هم مغفول است و باید بپذیریم که ما ۲ مقوله تاریخ و ادبیات را مورد غفلت قرار دادیم.

وی با بیان اینکه زبان بستر پویا و گویای هستی است که انسان می تواند در آن بستر نسبت به نشر آگاهی و اطلاعات اقدام کند، گفت: عظمت شاهنامه و حکیم فردوسی در حوزه تاریخی و زبانی است که زوایای متعدد هویت ما در آنجاست و لذا اگر گسست و ناهمزبانی در این ساختار مشاهده می شود به دلیل کوتاهی و کم کاری ما است.