آیین نکوداشت روز شعر و ادب پارسی به میزبانی کوچه کتاب برگزار شد

آیین نکوداشت «روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد شهریار»، عصر روز دوشنبه (۲۶ شهریور) درمحل کوچه کتاب کرمانشاه با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان ادیب استان برگزار شد.

رهاوردآنلاین- آیین نکوداشت «روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد شهریار»، عصر روز دوشنبه(۲۶ شهریور) در محل کوچه کتاب کرمانشاه با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان ادیب استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رهاوردآنلاین  به نقل از روابط عمومی اداره کل؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر اکرم(ص)، به مناسبت روز شعر و ادب پارسی سخن خود را با ابیاتی از اشعار استاد شهریار آغاز نمود.

پوریا جلالی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مجموعه های فرهنگی همچون کوچه کتاب خواستار تداوم جلسات صمیمی به دور از کلیشه ها با هنرمندان عرصه های مختلف فرهنگ و هنر شد.

وی ضمن گرامیداشت هفته وحدت، استان کرمانشاه را با توجه به وجود مذاهب مختلف، الگویی برای همزیستی اسلامی و برادرانه خواندند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: در فرهنگ ما، از همان آغاز، کودک با لالایی مادرانه به شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، شعری است که در سوگ برایش می سرایند. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر روح و روان ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و پاسداری از حریم آن را بیشتر روشن می سازد.

در ادامه «دکتر رضا کریمی مدرس دانشگاه» در خصوص اهمیت روز شعر و ادب به ایراد سخن پرداخت و گفت: مهم ترین اثر استاد شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.

کریمی در سخنان خود تصریح کرد: زبان و ادبيات فارسي با هزاران آثار ارزشمند و وزین در زمينه هاي مختلف ادبي، عرفاني، فلسفي، كلامي، تاريخي، هنري و مذهبي همواره مورد توجه مردم دنیا بوده است.

سپس شاعران برجسته حاضر در برنامه به شعر خوانی پرداخته و بر غنای این محفل افزودند.

روز بيست و هفتم شهريور ماه، سالروز درگذشت شهريار، شاعر ايراني، با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روز ملي شعر و ادب پارسی، ناميده شده است.