آغاز برداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل‌ذهاب

جشنواره برداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل‌ذهاب در روستای پيران برگزار شد. باغات روستاهای پيران و کلاه مال سرپل‌ذهاب حدود ۳۵ سال است که نوبرانه های گوجه سبز را راهی بازارمصرف در سراسر کشور می‌کنند.

 

جشنواره برداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل‌ذهاب در روستای پيران برگزار شد. باغات روستاهای پيران و کلاه مال سرپل‌ذهاب حدود ۳۵ سال است که نوبرانه های گوجه سبز را راهی بازارمصرف در سراسر کشور می‌کنند.

مهندس بهرامی؛ مدیرجهادکشاورزی شهرستان سرپل‌ذهاب دراین مراسم که باحضور جمعی ازمسئولین و باغداران وکارشناسان کشاورزی در روستای پیران برگزارشد اظهارداشت: باغات گوجه سبز ۲۰۰ هکتار است و عمدتاً در روستای پیران و کلاهمال واقع شده است.

بهرامی افزود: همچنین سطح باغات شهرستان ۱۳۰۰ هکتار است که عمده محصولات باغی آن شامل انگور، گوجه سبز، گردو زیتون می‌باشد.

وی افزود: قدمت گوجه سبز در شهرستان سرپل‌ذهاب بیش از ۳۵ سال است واهمیت این محصول در نوبرانه بودن آن در کشور و درآمدزایی خوب برای باغداران است.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: هرساله اولین برداشت گوجه سبز کشور در شهرستان سرپل‌ذهاب صورت می پذیرد و محصول گوجه سبز باغات این شهرستان به عنوان محصول نوبرانه لوکس در بسته‌ بندی یک کیلویی به تمام نقاط کشور از جمله تهران، تبریز، اصفهان ارسال می‌گردد.

بهرامی بیان کرد: گوجه سبز محصول مناطق سرد و معتدل است و قاعدتاً شرایط سرپل‌ذهاب مناسب این محصول نیست، اما به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی روستای پیران و کلاهمال و واقع شدن در دامنه و بین کوه ها و گذر رودخانه الوند از این روستا، به یک میکروکلیما یا ریز اقلیم تبدیل شده است.

وی افزود: این میکروکلیما در شهرستان گرمسیر سرپل‌ذهاب از اقلیم متفاوت با اطراف برخوردار است و صرفا در این روستای منحصربه فرد امکان پرورش محصول گوجه سبز بصورت نوبرانه کشور فراهم می باشد و این یک موهبت الهی و هدیه خداوند به کشاورزان این مرز و بوم است.

بهرامی با بیان اینکه برداشت معمولا از ۱۳ اردیبهشت آغاز و تا یک ماه ادامه دارد گفت: متأسفانه مخاطرات جوی از جمله تگرگ، باد و طوفان، اوايل بهار هرسال تهدید جوی برای این باغات به شمار میرود و پیش بینی می‌شود که امسال ۹۰۰ تن محصول تولید و روانه بازار شود اما دو مرحله تگرگ و باد و طوفان خسارت ۵۰ تا ۷۰ درصدی به باغات گوجه سبز وارد کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرپل‌ذهاب در پایان افزود: باغات گوجه سبز اشتغالزایی خوبی به همراه دارد و در طول دوره برداشت سالیانه بیش از ۲۰ هزار نفر روز کارگران فصلی در برداشت و حمل و سایر امور مرتبط در باغات گوجه سبز فعالیت می‌کنند، حدود ۵۰۰ نفر اشتغال ثابت و مستقیم دارد.