روز جهانی صنایع دستی :

فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگ و هنر بین مردمان جهان است

روز جهانی صنایع دستی یک رویداد مهم است که اهمیت هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی را یادآوری می‌کند.

روز جهانی صنایع دستی یک رویداد مهم است که اهمیت هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی را یادآوری می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، این روز، به عنوان یک پل ارتباطی بین مردمان جهان، فرصتی مناسب را برای تبادل فرهنگ و هنر فراهم می‌کند. صنایع دستی، به عنوان منبع هنر و خلاقیت مردمان هر کشور، نمادی است از هویت ملی و فرهنگی آنها. این روز، بر ضرورت حفظ و ارتقاء صنایع دستی در جوامع مختلف تاکید می‌کند و نقش مهمی در زنده نگه داشتن ارزش‌های فرهنگی و میراث ملی دارد. روابط عمومی اداره کل استاندارد استان کرمانشاه فرا رسیدن این روز را خدمت تمامی هنرمندان و تلاشگران این عرصه تبریک و تهنیت عرض می نماید.

به منظور ارتقاء كيفيت توليدات هنرهاي سنتي و صنايع دستي ايران متناسب با معيارهاي پذيرفته شده جهاني، نيازمند تدوین استانداردهای لازم برای ویژگی های مواد اولیه، روش تولید، ابزار آلات، محصول و صدور گواهینامه های کیفیت هنرهای سنتی و صنایع دستی هستیم .با استاندارد سازی صنایع دستی علاوه بر حفظ اصالت محصولات تولیدی, اعتماد مصرف کننده و حتی گردشگر نیز به این حوزه دوچندان می‌شود.

در همین راستا اداره کل استاندارد کرمانشاه نیز بنا به وظایف ذاتی و تکلیفی خود در حوزه تدوین و تجدید نظر استانداردهای ملی، به حوزه صنایع دستی بومی کرمانشاه ورود نموده است و موفق گردیده با همکاری اداره کل میراث فر هنگی استان و استفاده از نظرات علمی صاحبنظران، هنرمندان و متخصصان، تاکنون ده استاندارد ملی مربوط به محصولات بومی استان شامل گلیم هرسین ، گیوه هورامی (مردانه و زنانه) ، ساز تنبور، ارغوان بافی ، جاجیم و چاقوی کرند تدوین نماید.کاربران عزیز می توانند با مراجعه به پورتال سازمان ملی استاندارد ایران به آدرس www.inso.gov.ir این استانداردها را بصورت رایگان دریافت نمایند.

در این استانداردها درجه بندی و ارزیابی کیفی محصول با معیارهای دقیق ارزیابی می‌شود و به‌ خصوص به اصالت و کیفیت مواد اولیه و زیرساخت‌ها توجه شده است. اعطای پروانه کاربرد علامت استاندارد به واحدهای تولیدی متقاضی از گام‌های بعدی این اداره کل می باشد.

بدون شک استانداردسازی صنایع دستی ، زمینه را برای تحقق شعال سال ۱۴۰۳ با عنوان ” جهش تولید با مشارکت مردم ” فراهم می کند از طرفی باعث ایجاد اشتغال و بویژه رونق صادرات می گردد.