برنامه‌‎های هفته معلم در استان کرمانشاه اعلام شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت‌زدایی و ارتقای کیفیت نظام آموزشی را از مهمترین اولویت‌های آموزش و پرورش استان در سال جاری عنوان کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت‌زدایی و ارتقای کیفیت نظام آموزشی را از مهمترین اولویت‌های آموزش و پرورش استان در سال جاری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، سلمان محمدی در نشست خبری به مناسبت هفته معلم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و مقام معلم با اشاره به برنامه‌های این هفته اظهارداشت: در مجموع ۲۰ برنامه فرهنگی، ورزشی و… برای این هفته تدارک دیده شده است.

محمدی افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا، سخنرانی مدیران آموزش و پرورش پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مرکز استان و سایر شهرستان‌ها، برپایی میز خدمت در مصلاهای ائمه جمعه، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگر فرهنگی، دیدار با فرهنگیان بیمار، دیدار با پیشکسوتان، برگزاری برنامه سپاس معلم با حضور استاندار و مسئولین استان، تجلیل از معلمان نمونه استانی و اعزام معلمان نمونه استان به دیدار مقام معظم رهبری را از جمله برنامه‌ ویژه گرامیداشت هفته معلم در استان می‌باشد.

وی با بیان اینکه هفته معلم فرصتی است که بیشتر قدردان معلم‌ها باشیم وگرنه در همه روزهای سال باید معلم ها را تکریم نماییم گفت: ارتقای مقام و منزلت معلمان یکی از اهداف وزارت آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: هم اکنون نقشه راه این سند اجرایی و الگوی مدرسه تراز مشخص و مقرر شده است تا در یک برنامه سه ساله در تمام مدارس پیاده شود.

محمدی افزود: مهرماه امسال در ۲۰ درصد مدارس دولتی، ۵۰ درصد مدارس غیر دولتی و ۵۰ درصد سایر مدارس تحت پوشش برنامه‌های این سند قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: بر اساس این برنامه در سال تحصیلی بعد ۴۰ درصد از مدارس دولتی و ۵۰ درصد سایر مدارس زیر پوشش این طرح خواهند رفت.

محمدی درخصوص رتبه‌بندی معلمان در سال گذشته اظهارداشت: در این طرح علاوه بر ارتقای معیشت معلمان، کارهای بزرگی چون ایجاد فضای رقابتی بین فرهنگیان، توانمندسازی نیروی انسانی، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و ارائه الگوهای استحقاقی صورت گرفت.

وی به جذب معلم و اصلاح شیوه جذب معلمان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۵۰۰ نفر از جوانان این مرز و بوم جذب آموزش و پرورش استان شدند و امسال هم برنامه داریم بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر را جذب کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه به تاثیرگذاری نمرات امتحانات نهایی در سرنوشت کنکور سراسری اشاره و بیان کرد: این نمرات در کنکور سال گذشته ۴۰ درصد، امسال ۵۰ درصد و کنکور سال آینده ۶۰ درصد در سرنوشت داوطلبان موثرند و بر همین اساس در آزمون سراسری از امسال همه امتحانات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت نهایی برگزار می‌شود.

محمدی تصریح کرد: همواره ارتقای کیفیت نظام آموزشی با ۲ شاخص معدل و کنکور ارزیابی می‌شود که در این راستا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تلاش می‌شود معدل نهایی دانش آموزان این استان تا سال آینده ۲ نمره افزایش یابد.

وی در ادامه به فعال شدن قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب آموزشی برابر با نگاه محرومیت زدایی در مجموعه آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: تجهیز مدارس به امکانات ورزشی، تجهیز ۳۰ میلیارد تومانی هنرستانهای مناطق محروم، برنامه‌ریزی برای جمع آوری مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش‌آموز و… از جمله این موارد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان از اجرای پروژه مهر از بهمن ماه سال گذشته در آموزش و پرورش استان خبرداد و گفت: هدف از اجرای این پروژه ملی این است که شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنیم که اول مهر هیچ مدرسه‌ای در استان بدون معلم و هیچ معلمی بدون کلاس نباشد که در همین راستا در سال گذشته حدود ۵ هزار نفر از معلمان درخواست نقل وانتقال داشتند که با برنامه‌ریزی‌ به این مهم رسیدگی شد.

محمدی درخصوص برنامه‌های سال جاری افزود: امسال بر دو موضوع مهم از جمله تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت‌زدایی به طریق مختلف (فضاهای آموزشی، تجهیزات، نیروی انسانی و…)، حضور معلمان برتر به مدارس مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار جهت ارائه تدریس و همچنین ارتقای کیفیت نظام آموزشی با برگزاری امتحانات شبه نهایی و همراه کردن اولیاء در امر آموزش، کیفیت آموزش را ارتقا داده و معدل دانش آموزان استان را بالا ببریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در پایان از عدم توزیع توازن رشته‌ای در استان به عنوان یک معضل در آموزش و پرورش استان نام برد و افزود: براساس دستورالعمل‌های ابلاغی و برنامه ششم توسعه باید سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۵۰ درصد باشد که این رقم در استان بسیار کمتر از این عدد است که در این راستا نیازمند حمایت والدین و اعتماد آنها به برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان هستیم.